Home | Useful Links | Contact us
Source & Target Languages:
 
Search
 
Home
About TA
Translation Memory BETA
Send Translation
Useful Links
Latest News
Translation Memory
Now, you can search the TA Translation Memory including more than 72,000 translation units from reliable resources in different areas.

Send Your Translations
You can publish your translations at Translators Avenue. Please feel free to send them to us: contact *at* translatorsavenue.com

 
Religion  

American Perceptions of Muslim Women

.....

The Deep Historical Roots of Contemporary American Perceptions of Muslim Women

Mona Hassan, Assistant Professor of Islamic Studies, Duke University (USA)

This paper presents one facet of my larger research project examining Muslim women in the cultural imagination of nineteenth-century America, which, as I argue, was a turning point in the development of American perceptions of Islam. Tied to the increasing fortunes of European colonial expansion, these portrayals of Muslim women also fulfilled key domestic needs in negotiating new and unsettling forms of American gender relations.

Several years ago, I was having a discussion with an erudite and highly cultured Azhari scholar about one Western-educated journalist’s negative perceptions about the place of Muslim women, pointedly based on her interpretation of hijab and some segregated seating arrangements in an Azhari forum, and I casually referred to her attitudes as more of the same old tiring discourse on Muslim women. That response elicited a question about what exactly I meant, and so, after finally realizing the need to communicate what many of us Muslim scholars living in Europe and the United States have learned through frequent exposure, I thought it might be helpful, in the spirit of this conference, to share some of my own research on the deep cultural and historical roots of American perceptions and misperceptions of Muslim women. I will focus in particular on the late nineteenth century, which I believe is an important turning point in how Muslim women have been perceived and represented in Europe and the United States. And I will focus on only one slice of my research, specifically American periodical discussions of the veil and women’s seclusion in the harem, which I believe is the most relevant for inspiring contemporary American discussions more generally and that incident in al-Azhar many years ago more particularly.

In this regard, it is very important to note that European and American portrayals of Muslim women are not static and timeless, even if they present themselves as such, but rather that they are tied to particular internal references of European and American culture and history that change over time. Mohja Kahf’s monograph on Western Representations of the Muslim Woman from Temagant to Odalisque (1999) is particularly instructive in this vein, for we learn that in medieval European literature, Muslim women were represented as domineering and threatening noblewomen and giantesses who needed to be subdued by European Christians, which reflected the intimidating power of Muslims in their times. All of this is far cry from the submissive and oppressed shadows of human beings we find Muslim women depicted as today.


 


...

النظرة الأمريكية للمرأة المسلمة

ترجمة: حازم حمدي

الجذور التاريخية العميقة للنظرة الأمريكية المعاصرة للمرأة المسلمة

منى حسن، أستاذ الدراسات الإسلامية المساعد، جامعة ديوك (الولايات المتحدة الأمريكية)

تقدم هذه الورقة أحد أوجه مشروعي البحثي الأكبر الناظر في موضوع المرأة المسلمة في الخيال الثقافي لأمريكا القرن التاسع عشر، الذي مثّل – حسب الرؤية التي أعرضها – نقطة تحول في تطور النظرة الأمريكية للإسلام نفسه، وقد لبت تصويرات المرأة المسلمة هذه أيضًا، مع ربطها بالثروات المتزايدة للتوسع الاستعماري الأوربي، احتياجات محلية رئيسية في مناقشة الأشكال الجديدة وغير المستقرة لعلاقات النوع الأمريكية.

أذكر نقاشًا دار منذ عدة سنوات بيني وبين عالم أزهري جمع بين العلم الغزير والثقافة العالية حول النظرة السلبية لدى صحفية تلقت تعليمها في الغرب لمكانة المرأة المسلمة انبنت بشكل ملحوظ على تفسيرها للحجاب وبعض ترتيبات الفصل بين الجنسين في منتدىً أزهري، وقد أثارت إشارتي بشكل عابر إلى سلوكها كمثال لنفس الخطاب المتعب المعهود عن المرأة المسلمة تساؤلاً من محدثي عن مقصدي، مما جعلني أدرك أخيرًا الحاجة إلى تعريف الآخرين بما تعلمه الكثير منا معشر العلماء المسلمين المقيمين في أوربا والولايات المتحدة من خلال المعايشة المتكررة، فوقع في نفسي أنه ربما يفيد – في سياق هذا المؤتمر – أن أشارك ببعض أبحاثي في الجذور الثقافية والتاريخية العميقة للنظرة الأمريكية للمرأة المسلمة، ما صح منها وما بطل، وسأركز بشكل خاص على أواخر القرن التاسع عشر، وهي الفترة التي أعتبرها نقطة تحول مهمة في النظرة إلى المرأة المسلمة في أوربا والولايات المتحدة، بل إني لن أركز إلا على شريحة واحدة من أبحاثي، أعني تحديدًا المناقشات الأمريكية الدورية حول الحجاب وفصل النساء في الحرملك، وهي في اعتقادي الأهم في تغذية المناقشات الأمريكية المعاصرة بشكل أعم وتلك الواقعة التي جرت في الأزهر منذ سنوات عديدة على الأخص.

من المهم جدًا في هذا الصدد الإشارة إلى أن التصويرات الأوربية والأمريكية للمرأة المسلمة ليست ثابتة ولا معزولة عن البعد الزمني، وحتى وإن أظهرها أصحابها هكذا، بل هي مرتبطة بمرجعيات داخلية في الثقافة والتاريخ الأوربي والأمريكي تتحول مع مرور الزمن، ونجد بيانًا وافيًا لذلك في رسالة مهجة كهف "التمثيل الغربي للمرأة المسلمة من الصخَّابة إلى المسترقة" (1999)، حيث نكتشف أن المرأة المسلمة تمثل في أدبيات العصور الوسطى الأوربية على أنها ذات حسب مهيمنة وعملاقة خطرة يتطلب قهرها تدخلاً من المسيحيين الأوربيين، مما عكس القوة الغالبة للمسلمين في تلك الحقبة، والبون شاسع بين هذا التصوير وما نجده اليوم من تمثيل للمرأة المسلمة على أنها ظل صاغر مقهور.


 


...

.....

ترجمة: حازم حمدي

 

Environment | General | Economics & Finance | Education | Law | Literature | Media | Medicine | Politics | Religion | Technology | UN Documents |
Home | Useful Links | Contact us
© 2008-2011 Translators Avenue - All Rights Reserved
جميع الحقوق الفكرية للترجمات محفوظة لأصحابها
ويمنع التصرف فيها بأي شكل دون إذن رسمي منهم
Designed by: Dfadl        Developed by: Abdelrhman

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0